Manipulace = masmédia. Žijeme v době, kdy se války vedou pro diváky, zprávy připomínají estrádu a...
Číst článek
Marketingový holokaust – tichá invaze do hlavy vašich dětí: Co dělat, než bude pozdě
Vítejte ve světě, kde se naděje prodává po kusech, motivace se dávkuje jako droga a bez dopaminu si nedojdeme už ani na záchod. Tomu, co zažíváme každý den, se dá říkat jen jedním jménem: motivační a marketingový holokaust a výplach mozku. Každý den – bez výjimky – jsou naše děti vystaveny tisícům zpráv, které jim šeptají, že nejsou dostateční. Že musí být krásnější, úspěšnější, chytřejší. A hlavně – že se tím mohou stát, když si něco koupí.
Článek vám ukáže, jak marketing potichu přepisuje myšlení celé rodiny, pomůže vám rozpoznat skrytý vliv „motivačních“ sdělení a nabídne konkrétní cestu, jak se bránit – ne zákazem technologií, ale kultivací myšlení.
Snídaně s marketingem
Všiml jsem si toho úplně náhodou. Bylo nedělní ráno. Pohodička s knihou. Seděl jsem u stolu, pil šálek výborného peruánského ceremoniálního kakaa a vedle u stolu si asi tak desetileté děvče hrálo s mobilem. Z ničeho nic zvedla hlavu a řekla:
„Mami, myslíš, že když budu mít hezčí nos, budou mě lidi víc brát?“
Zůstal jsem sedět. Mlčel jsem. Mozek mi běžel na plné obrátky. Kde to slyšela? V jakém věku už děti začínají pochybovat o sobě kvůli takovýmhle věcem? A co jí asi tak říkali rodiče, co jí to mohlo potvrdit? Byli to vůbec rodiče?
Opět jsem si uvědomil jednu a tu samou věc: Marketing není reklama. Marketing je atmosféra. Náboženství. Nebezpečná ideologie bezohledné marketokracie s jediným cílem. Standfordský experiment v naší domácnosti. Je všude. 24/7/365. Nepotřebuje spát, jíst ani na záchod. A my si ho pouštíme dobrovolně i domů. A ještě za to platíme!
Nový neviditelný spolubydlící
Dnešní marketing není hlasitý. Neřve. Nevnucuje. Naopak. Usmívá se. Plíží se. Ale ze všech stran. Přesvědčuje šeptem. Je součástí příběhů, které sledujeme, písniček, které hrají v pozadí, i návodů, které slyšíme na sociálních sítí.
Říká ti, že nejsi dost. Že musíš být hezčí, úspěšnější, zajímavější. A že ti k tomu pomůže právě tahle věc, tenhle produkt, tohle školení na pasivní příjem. Nové tričko s motivačním nápisem. Nová dieta. Nový kurz. Nedávno jsem viděl reklamu v té placaté modle, která říkala, že když přijdeme do drogerie DM, jedině tam můžeme být člověkem! Cože!?!
Marketingový holokaust nás doprovází téměř všude. Nenápadný hlas, který mluví přímo do podvědomí. A to nejhorší? My sami jsme často jeho hlasem pro naše děti. Jeho věrným sluhou a služebníčkem. Nohsledi západu. Platíme ne jen penězi. Čím? Hádej Hádači.
Dědictví, které nikdo nezamýšlel
Vychováváme děti v dobré víře (snad většina). Chceme, aby uspěly, byly silné, inteligentní, sportovně nadané, uměly se prosadit. Ale nevědomky jim předáváme něco, co jsme si sami nestihli ověřit. Něco, co v nás zasadil někdo jiný.
Říkáme věty jako:
„Musíš se víc snažit.“
„Když se nebudeš líbit, nebudeš mít šanci.“
„Potřebuješ vypadat seriózně, aby si zapadl.“
„Co si o tobě budou myslet ostatní, když se budeš chovat takhle.“
Zní to jako motivace? Často je to jen dobře zabalený marketingový program, který se už dávno usadil i v nás. Aniž bychom si toho všimli.
Kde se to vzalo? A proč to nevidíme?
Protože to je právě jeho síla.
Marketing už dávno neprodává jen věci.
Prodává hodnoty. Nabízí smysl, identitu i přijetí.
Představuje vysoce propracovaný systém těmi nejšikovnějšími psychology na ovlivňování veřejného mínění, ideologie, která transformuje pomalu, ale jistě i ty mentálně odolné. Jako lidé jsme zranitelní, velmi. Toužíme po uznání. Po smyslu. Po lásce.
Je velmi těžké této zranitelnosti nezneužít. Této naivity. Hlouposti. Na té se vydělává nejvíc – to ona je v hlavní roli. Jen my si myslíme, že hlavní roli hraje náš rozum. Ó, jak jsme naivní.
Marketing ví, co nám chybí. A prodá nám to dřív, než si vůbec uvědomíme, že to hledáme. A pokud neumíme rozeznat, kdy přemýšlíme sami za sebe – a kdy podle cizího návodu – pak ztrácíme kontrolu a nadhled. Nad sebou. Nad rodinou. Nad vztahy. Nad tím, co učíme své děti. A v dospělosti naše děti často opakují jen to, co u nás viděly. Co taky jiného?
Dá se proti tomu bránit?
Ano. Ale ne silou. Ani zákazem. Ani odpojením od sítě. Jak tedy? Jednoduše: musíme začít přemýšlet jinak. To už není ani o volbě, zda-li ano, či ne. Je to imperativ. Strategická nutnost. Výhoda budoucnosti. Budoucí elita bude ta, co umí myslet jinak, než 99% zbytku světa.
Vnímat souvislosti. Pozorovat vlastní myšlenky. Umět rozlišit, co je skutečně naše – a co jsme jen slepě, bez reflektování převzali. Potřebujeme se naučit vnímat celý systém, ve kterém žijeme. Jak funguje. Jak nás formuje. A jak z toho můžeme “vystoupit” – ne útěkem, ale pochopením.
A právě tohle umí systemický přístup
Není to další metoda „jak na děti“. Je to způsob, jak se stát vědomým člověkem. Rodičem, který ví, co říká a jaké to může mít důsledky. Který umí sledovat, odkud se berou jeho slova. A který ví, že každá věta může být program. Je program.
Systemický přístup učí, jak vidět jinak, více – nejen slepě koukat (ne na TV). Jak myslet – nejen opakovat. Jak žít s dětmi, aniž bys nevědomky předával tlak, který jsi sám nikdy nechtěl. Jak skrytě nemanipulovat.
Chceš s tím něco udělat?
Co s tímto marketingovým holokaustem dělat?
Jednou z odpovědí může být výcvik systemického přístupu pro rodiče.
Ne proto, abys získal další techniku, jak zvládat děti a dospívající.
Ale proto, abys začal rozumět sám sobě.
Jak přemýšlíš. Jak jednáš.
Kdy někoho kontroluješ – a kdy opravdu vytváříš respektující atmosféru, která dovoluje přirozený vývoj a zdravé vztahy.
A taky proto, abys přestal mít strach, že svým dětem nevědomky předáváš svět, ve kterém ses sám ztratil.
Protože jestli chceš změnit budoucnost svých dětí, musíš nejdřív pochopit přítomnost v sobě. Vydat se na cestu sebepoznání.
A právě Institut systemiky je místem, kde tohle všechno může začít. Místem, kde potkáš lidi, kteří myslí jinak než většina. Kteří se nebojí klást si hlubší otázky. Nebojí se si na ně nahlas odpovídat a čelit následkům. A kteří jsou inspirací ne tím, co říkají – ale tím, jak žijí.
Nežijeme věčně, i když nám to marketing vnucuje – protože popravil smrt.
Čas na změnu je každý den, stačí “jen” začít dělat věci jinak a přestat stagnovat.
Inspirace:
Slavoj Žížek, Living in the End Times
Niklas Luhmann, Die Realität der Massenmedien
Mohlo by vás také zajímat
Marketingový holokaust – tichá invaze do hlavy vašich dětí: Co dělat, než bude pozdě
Vítejte ve světě, kde se naděje prodává po kusech, motivace se dávkuje jako droga a bez...
Číst článekJak masmédia tvoří realitu: Jíte z popelnice a ani to nevíte
A proč si toho téměř nevšímáme. To, co víme o světě, víme z velké části z...
Číst článek
